среда, 11. јануар 2017.

Moj izbor: Dositej Obradović



Dositej Obradović, književnik, prosvetitelj, prvi ministar prosvete u Karadjordjevoj Srbiji. 


 "Ja ću pisati za um, za srce i za naravi človečke, za braću Srblje kojega su god oni zakona i vere." 


Portret Dositeja Obradovića - Uroš Predić


"Što god vidimo da prosvećeni ljudi tvore na opštu korist, tvorimo i mi koliko možemo. Ne pravimo se pametniji od sviju, to je znak varvarstva.

"Knjige, braćo moja, knjige, a ne zvona i praporce!"

"Ko nejma ni prijatelja ni neprijatelja, taj nejma u sebi ništa valjana."

"Od dobrih ćeš se dobru naučiti: ako li se u zle pomešaš, izgubićeš i ono što imaš uma."

"Misaon i razuman čovek ne uči samo od pametnijih od sebe, nego i od samih luda ima se čemu naučiti, jer gleda šta oni čine i kako se zlopate, pa sve to uzima sebi za pouku i čuva se, a budala neće ništa od pametnog da primi, jer pored ostalih ludosti najveća mu je da se sam sebi najpametniji čini, i za sramotu drži od drugoga nešto naučiti."

"Ko mnogo govori obično malo misli i rasudjuje, a i ono što misli sve mu je nepostojano i zamršeno: jezik mu pred pameću trči, niti je kadar dati sebi vremena da rasudi o onom što misli reći." 

"Velikoj duši i od samog neprijatelja istina je draga, a slabi um ni od prijatelja neće da  je primi."


 "Nema gorih ljudi od onih koji se protive prosvecenju i obrazovanju naroda. Takvi, da mogu, Sunce bi ugasili. ... 

"Evo šta prostota i sujeverje viče: “Tako su naši stari činili, tako hoćemo i mi!” No, naši su stari zbog mnogih kojekakvih stvari posle ljuto postradali: je li, dakle, pravo i pametno da i mi u njima ostajemo i stradamo? Nipošto! Kad bi ljudi uvek isti ostajali, nikada nijedan narod ne bi se poboljšao ni prosvetio. Razumni idu sve nabolje, a nerazumni ili ostaju kako su bili, ili (što je verovatnije), ako se ne poboljšavaju, a oni idu sve na gore. Celo društvo, i svak ponaosob, kad se ne upravlja po zdravom razumu i mudrim savetima, po nuždi se mora zlopatiti i propadati. Mi smo ljudi slični pticama koje se uvek u istim mrežama hvataju, i opet neće da se čuvaju. Od istih pogrešaka od kojih su naši stari stradali, i mi smo mnogo puta zbog njih zlopatili, i opet nećemo da ih se čuvamo."




"Iduć uči, u vekove gleda."
Delo vajara Rudolfa Valdeca





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...